Jumat, 17 Februari 2012

MIMPI MAULANA ZAKARIA rah

MIMPI MAULANA ZAKARIA rah

Perkuburan Baqi,disinilah Maulana Zakaria rah di kebumikan

Suatu ketika,Maulana Zakaria rah telah bermimpi yang mana beliau telah melihat satu timbunan kitab-kitab yang membentuk satu kubah masjid.Mimpi itu telah diberitahu kepada ayahnya dan ayahnya kemudian mentafsirkan mimpi tersebut dengan katanya;"Inshallah,Allah swt akan memberikan kepadamu kefahaman yang luar biasa".Maulana Zakaria kemudiannya menulisnya dalam bukunya "Aap Beti" bahawa itulah yang berlaku.Beliau telah membaca beribu-beribu kitab dan dapat memahami setiap satunya dengan baik.Kisah-kisah ini diceritakan di dalam bab "nikmat-nikmat Allah swt"

Dan berikut adalah mimpi yang di alami oleh Maulana Zakaria yang melihat Rasulullah Saw dan penerimaan dan kemahsyuran kitab-kitab karyanya.Penyair terkenal India,Allamah Muhamad Iqbal rah, menceritakan:
" Pada 11 Rejab 1401 Hijrah,apabila aku pergi untuk berkhidmat kepada Maulana Zakaria,dan aku dapati beliau sangat gembira.Beliau memberitahu aku suatu mimpi yang baik yang di alami olehnya dan aku menyalinkannya daripada buku catatan hariannya".

"Aku (Maulana Zakria) telah melihat dalam mimpiku bahawa draf daripada kitab-kitabku seperti "aujaz Musalik"telah disusun dan aku akan serahkan kepada Rasulullah Saw.Di sebelah kanan Rasulullah Saw diduduki oleh Allamah Zarkani dan di sebelah kanan pula adlah Allamah Baaji.Apbila aku menghampiri Rasulullah Saw,aku melihat kitab "Aujuz Masalik Ila " yang lengkap berada di tangan baginda,yang serupa dengan kitab yang aku bawa bersama untuk ditunjukan kepada Baginda Saw.Baginda Saw sangat gembira dan telah berdoa dengan satu doa yang tidak dapat aku ingati.Aku tersangat gembira dengan mimpi tersebut dan aku berharap usaha aku untuk menyusaun kitab "Aujuz Masalik "ini diterima oleh Allah Swt.

Wafatnya seorang alim besar.

Maulana Zakaria rah selalu berharap untuk bertemu dengan Allah Swt sementara beliau tinggal di bandar Rasulullah Saw iaitu madinatul-Munawarah,akhirnya Allah Swt mengabulkan keinginan dan impian beliau,beliau akhirnya menghembuskan nafas terakhir di sana pada hari Isnin,1 Syaban 1402 bersamaan 24 Mei 1982 M dan di kebeumikan di Perkuburan Baqi dalam kalangan para Sahabat Baginda Saw dan ahli keluarga Baginda Saw.Majlis pengebumiannya diikuti oleh sejumlah besar orang dan jenazah beliau telah diimamkan oleh Ulama Besar Kerajaan Arab Saudi,iaitu Syeikh Ibn Baaz rah,beliau juga dikebumikan disebelah pusara gurunya iaitu Maulana Ahmad Khalil Shaharapuri rah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar